Hoe ga je om met negatieve reviews?

#afbouw 06-05-2019
Hoe ga je om met negatieve reviews?

Via online reviews die consumenten schrijven over het uitgevoerde werk van een vakman, ontstaat een duidelijk beeld. Sommige klanten laten echter een minder positieve beoordeling achter. Hoe ga je hiermee om? Bekijk de tips!
Hoe ga je om met negatieve reviews?
Een negatieve review ontvangen. Wat nu? Werkspot vertelt…

Online reviews zijn belangrijk. Een hotel boeken zonder vooraf ervaringen van anderen te lezen is niet meer van deze tijd. Ook voor de vakman- of vrouw zijn reviews van belang: nieuwe, potentiële klanten lezen graag de beoordelingen van anderen om te bepalen of ze jou aannemen voor een opdracht.

Maar wat als het misgaat? Sommige klanten laten achteraf een minder positieve review achter. Hoe ga je hiermee om?

Tip 1. De kracht van geloofwaardigheid
Allereerst is het goed om te weten dat negatieve feedback ook als positief kan worden ontvangen. Wanneer er alleen maar lovende reviews op je profiel staan, kan het namelijk averechts werken en afdoen aan geloofwaardigheid. Klanten zouden kunnen denken dat de reviews worden gefilterd. Ook is het belangrijk dat nieuwe klanten zien hoe je omgaat met een klacht of conflict.

Tip 2. Niet persoonlijk
Je hebt een klus gedaan, hard gewerkt en plots verschijnt er commentaar online. Verwacht of niet, leuk is anders. Probeer echter niet vanuit je emotie te reageren. Het is niet persoonlijk, blijf professioneel. Laat het bezinken en reageer dan op een rustig moment. Het beste is om binnen een dag (uiterlijk twee) te reageren. Zo laat je zien dat je het serieus neemt.

Tip 3. Verplaats je in de klant
Laat je van je positieve kant zien, zodat nieuwe klanten het vertrouwen zullen hebben dat je eventuele problemen zal oplossen. Verplaats je in de klant en probeer de situatie zo objectief mogelijk te beoordelen. Hij of zij is ergens ontevreden over en wil dit kwijt. Geef aan dat je het vervelend vindt dat deze klacht is ontstaan en dat je hier graag op reageert.

Meer weten? Bekijk ook de laatste drie tips!

Werkspot is marktleider in Nederland met 360.000 geplaatste klussen per jaar, 13.000 aangesloten vakmensen en ruim 268.000 reviews van consumenten. Werkspot matcht de consument en vakman voor verbouwingen, (onderhouds-)klussen en/of reparaties. Via reviews die consumenten schrijven over het uitgevoerde werk, ontstaat een duidelijk beeld van de kwaliteit van de ingeschreven vakmensen.