Tijdloze patronen over tijdspanne van 200 jaar

Little Greene en National Trust hebben de verfcollectie ‘Green’ uitgebreid met een behangcollectie: The National Trust Papers. Het betreft een eclectische verzameling van moderne behangontwerpen gebaseerd op originele ontwerpen uit de gerespecteerde vastgoedportefeuille van National Trust. De behangcollectie bevat 40 kleurenschema’s verdeeld over zeven ontwerpen. 
Tijdloze patronen over tijdspanne van 200 jaar‘Pavona’ (Erddig) c.1875
Dit flamboyante, levendige ontwerp van pauwen is een prachtig voorbeeld van een behangpapierprint uit het einde van de 19e eeuw. Het werd gevonden op de muur van de lobby van het landhuis Erddig in Wales, waarop het werd aangebracht in de jaren 1870. Het heeft de schilderkundige afwerking van traditionele Chinese zijde.

‘Belton Scenic’ (Belton House) c.1785
De originele, erg geliefde versie van dit behangpapier kan worden bewonderd in de Chinese slaapkamer van Belton House in Lincolnshire. Hoewel het ontwerp – een scène van een tuinfeest, uitgebeeld in een combinatie van gedrukte en met de handgeschilderde elementen – dateert van 1785, weten we dat het pas meer dan 50 jaar later, in 1840, werd opgehangen.
Tijdloze patronen over tijdspanne van 200 jaarPomegranate’ (Erddig) c.1715
Dit Barok-ontwerp is een zeldzame en zeer oude vondst. Het werd ontdekt door National Trust en was verborgen onder wandtapijten op de muur van het landhuis Erddig in Wales. Het is geblokdrukt op met de handgemaakte papierpanelen, die direct aan de muur zouden zijn gespijkerd (en niet geplakt). Bij de verwijdering ervan werd op de keerzijde de oudste geverifieerde fiscale zegel blootgelegd.

Achillea’ (Felbrigg Hall) c.1910
Dit patroon, dat oorspronkelijk maar een randontwerp was en waarvan het fragment wordt bewaard in Felbrigg Hall in Norfolk, is volledig in schaal omgevormd. De afgebeelde stelen en bloemkoppen van een duizendblad, of misschien van de lokaal overvloedig aanwezige moerasmelkdistel, is uitgesproken Art Nouveau-stijl. De effen kleuren zijn typisch voor een gezeefdrukt ontwerp.
Tijdloze patronen over tijdspanne van 200 jaar‘Stag Trail’ (Greyfriars House and Garden) c.1720
Dit klassieke Georgiaanse ontwerp kan worden bezichtigd in Greyfriars, een Middeleeuws houten huis in Worcester. In de 20e eeuw was Elsie Moore de eigenares van het huis. Zij kocht enkele ongebruikte rollen van een pastoriezolder in het nabijgelegen Pershore en liet delen ervan zien als ingelijste panelen in haar felgele eetkamer. Toen ze vermoedde dat het turquoise pigment in de grondlaag mogelijk arseen was, bedekte ze de panelen met gewoon bruin papier om een ongewilde vergiftiging van haar of haar gasten te voorkomen.

‘Hencroft’ c.1890
De vruchtbare productie van William Morris en de Arts & Crafts-beweging is duidelijk zichtbaar in het National Trust-portfolio en ook in het Londense huis van Morris zelf (‘Red House’). Hij was een bezoeker, een ‘student’ en een 19e-eeuwse beïnvloeder van de Hencroft-werken in Leek, waar zijn vriend Thomas Wardle lesgaf en experimenteerde in het verven van stoffen en het bedrukken van papier met natuurlijke inkten.

‘Clutterbuck’ (Newark Park) c.1805
Newark Park is gebouwd voor een hoveling van Henry VIII en is een Tudor-jachthuis in de Cotswolds. Hier is slechts een fragment van dit behangontwerp met kleine bladeren overgebleven. Het eenvoudige patroon bestond uit twee verschillende tinten groen op een witte satijnen achtergrond, waardoor de illusie van geweven stof wordt gecreëerd.
littlegreene.nl